Podstawą warsztatu fotografa jest
wiedza nie tylko o konstrukcji obrazu, ale również o dostępnych
narzędziach. W przypadku fotografii analogowej narzędzia to poza
aparatem, obiektywami i innymi akcesoriami także negatyw i
wywoływacz, a w późniejszej fazie papier fotograficzny (bądź
skaner). Tak samo wywoływacz jak i negatyw ma ogromny wpływ na
otrzymany efekt. Należy zatem dobrać odpowiedni wywoływacz do
wybranego filmu i założeń, które chcemy osiągnąć. Natomiast aby
dokonać tego wyboru właściwie, potrzebujemy wiedzieć, co się kryje
pod nazwami wywoływaczy i klisz. Najkrócej jak umiem postaram się
scharakteryzować dostępne materiały firmy Ilford. Wybrałem tę firmę ze względu na dokładną dokumentację techniczną i pełną
powtarzalność opisywanych procesów, co wyróżnia produkty Ilford
na tle konkurencji oraz fakt, że w ofercie znajdziemy wszystko, czego będziemy potrzebowali od początku do końca (żadna inna firma nie ma pełnego spektrum potrzebnych produktów). Jedynym odstępstwem od stosowania materiałów i
chemii tej marki jest wywoływacz Rodinal (oraz stworzone na bazie receptury odpowiedniki).
Seria ILFORD PAN
to tradycyjne
materiały dostępne w wybranych marketach, jak pisze producent w
ulotce informacyjnej, jednak w Polsce jest to materiał bardzo
popularny i ogólnie dostępny zapewne za sprawą niskiej ceny.
Najpewniej seria ta adresowana jest do amatorów, jednak również i
profesjonaliści powinni znać możliwości tych negatywów.
ILFORD PAN 100
średnioczuły, drobnoziarnisty, o
dobrej ostrości film czarno-biały w technologii tradycyjnej. Dobry
do portretów przy dobrych warunkach oświetleniowych. Odpowiednio
wywołany nadaje się do dużych powiększeń.
ILFORD PAN 400
wysokoczuły, ostry, o stosunkowo
niewielkim ziarnie, w technologii tradycyjnej.
Seria Plus
Seria Plus stanowi tradycyjne filmy panchromatyczne.HP5 Plus ISO 400/27°
jego nominalna
czułość: ISO 400/27°. Doskonałe efekty można otrzymać
forsując nawet do czułości ISO 3200/36°. Znakomity do ogólnego zastosowania, do fotografowania akcji.
Stworzony z myślą o forsowaniu, jeden z elastyczniejszych,
wysokoczułych negatywów do rejestrowania akcji.
FP4 Plus ISO 125/22°
to film o nominalnej czułości ISO
125/22°, można go forsować do ISO
200/24°. Doskonały do dużych powiększeń. Jest to jeden z
filmów, które można wywołać jako diapozytyw.
PAN F Plus ISO 50/18°
jest przeznaczony do wykonywania bardzo
dużych powiększeń. Jego zakres tonalny pozwala fotografować sceny
o wysokim kontraście. Bardzo drobnoziarnisty, ostry i szczegółowy.
Ten film również można wywołać jako diapozytyw.
ORTHO Plus w świetle dziennym ISO 80/20° w świetle sztucznym ISO 40/17°
to film o charakterystyce
ortochromatycznej, dobry do mikrofotografii i kopiowania. Uczulony na
światło niebieskie i zielone, ślepy na czerwień.
Delta Professional
Seria Delta Professional korzysta z
technologii kryształków delta, dzięki której otrzymujemy obrazy o
dużo lepszej jakości niż w przypadku korzystania z tradycyjnych
filmów.
Delta 400 Professional ISO 400/27°
dzięki forsowaniu daje doskonałe
efekty od znamionowej czułości aż do ISO
3200/36°, świetny do fotografowania akcji lub fotografii w
świetle zastanym. Podobnie jak HP5 Plus, doskonały do rejestrowania
akcji.
Delta 100 Professional ISO 100/21°
najdoskonalsza ostrość i doskonałe
ziarno powoduje, że nawet z małego obrazka można wykonywać bardzo
duże powiększenia. Film ten ponadto można wywołać jako
diapozytyw.
Delta 3200 Professional ISO
3200/36°
jest doskonały do akcji lub fotografii w
bardzo słabych warunkach oświetleniowych; daje doskonałe efekty w
nominalnej czułości ISO
3200/36°, umożliwia również forsowanie aż do ISO
12500/42°, ciągle oferując dobre efekty.
Ilford XP2 Super ISO 400/27°
jest filmem czarno-białym
przeznaczonym do procesu C41. Jest to film czuły, ostry, o dobrej
ziarnistości. Ma bardzo szeroki zakres tonalny, co czyni go łatwym w
naświetleniu. Negatyw ten można powiększać na powiększalniku tak
jak filmy wołane w koreksie.
Ilford SFX 200 ISO 200/24°
średnioczuły film o poszerzonym
zakresie widma do 740 nm stworzony do fotografii z użyciem czarnego
filtra IR; może również być naświetlony jako zwykły film
panchromatyczny.
Podsumowując - mamy do wyboru materiały
tradycyjne i takie z kryształkami delta. Filmy o niższej czułości
charakteryzują się niższą ziarnistością, lepszą ostrością i
zazwyczaj większym kontrastem. Negatywy z kryształkami delta
pozwalają osiągać doskonałe rezultaty nawet przy bardzo wysokich
czułościach. Na specjalną uwagę zasługuje Delta 3200
Professional, który odpowiednio wywołany jest naprawdę
drobnoziarnisty i pozwala na duże powiększenia, ale o tym już w drugiej części, przy okazji omawiania wywoływaczy. Dodatkowo można
wyszczególnić specjalne klisze, a więc te, które można wywołać
jako diapozytyw: FP4 Plus, PAN F Plus i Delta 100 Professional, film
uczulony na bliską podczerwień SFX 200 o widmie poszerzonym do
740 nm, negatyw ortochromatyczny, czyli Ortho Plus, który zastosujemy
np. w mikrofotografii, XP2 Super który wywołamy w procesie C41, a
wykorzystamy do fotografi w warunkach, które mogą nas zaskoczyć,
bądź są mocno zmienne albo kontrast sceny będzie zbyt duży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz